Vad är en ICO egentligen? – Del 1

Vad är en ICO?

En ICO (Initial Coin Offering) är ett sätt för nya projekt att samla in pengar innan det blivit en kryptovaluta. Så du investerar i ett framtida värde till skillnad från etablerade kryptovalutor som har en fungerande verksamhet och ett faktiskt värde. Den kan liknas vid en IPO (Initial Public Offering) som är steget ett företag tar innan det kommer in på börsen. ICO eller Initial Coin Offering är i grund och botten ett sätt att hitta individer som vill investera i ett projekt (crowdfunding).
Den enda skillnaden är att en nystartad ICO säljer tokens till en blockkedja medan en IPO säljer aktier. Detta inträffar oftast innan kryptovalutans lansering av blockkedjan och involverar ett försäljningstillfälle när allmänheten kan investera och få möjligheten att köpa en andel av kryptovalutan. Ibland benämns kryptovalutor som IPCOs (Initial Public Coin Offerings) eller ITO (Initial Token Offerings) eller till och med ’Crypto Crowdsale’.

Många företag som genomför en ICO erbjuder inga mynt utan det kallas tokens istället. Tokens och mynt är två helt olika saker. Mynt, som Bitcoin, är ett sätt att överföra monetärt värde. Tokens kan däremot lagra komplexa och mångfasetterade informationsströmmar som har näst intill obegränsat med funktioner.

Många av de nya företagen som genomför en ICO är inte valutor utan snarare teknologiföretag som byggs på en blockkedja. De kan därmed inte enbart bli bedömda efter sitt monetära värde utan snarare efter sin företagsmodell och potential.

Vad är ett Whitepaper?

Samtliga ICOs bör ha ett ’White paper’ eller ett manifest. Du kan exempelvis hitta Bitcoins här. Ett ’White paper’ är en detaljerad beskrivning över hur teknologin är tänkt att fungera, hur deras tokens är designade och slutligen hur investerare kan köpa och använda dessa tokens. Manifestet visar således om grundarna har tänkt igenom projektet, vilket problem det löser och hur de tänker lösa problemet. Det är av största vikt att de visar hur de utgivna tokens kommer användas som en del av problemlösningen, eftersom du äger tokens i utbyte för din investering.

Hur fungerar en ICO?

1. Ett företag i uppstartsfasen gör reklam för att de kommer att sälja den initiala andelen tokens från deras nya kryptovaluta.
2. Investerare läser företagets ’White paper’ och växlar därefter Bitcoin eller Ether för dessa nya mynt.
3. Företaget kan därefter växla dina Bitcoins eller Ether till Fiat pengar och på så sätt bygga upp företaget, betala kostnader etc.
4. Om projektet blir en succé, det vill säga att deras innovation fungerar, kommer värdet på den nya kryptovalutan stiga och de som investerade i ICOn går med vinst.

ICOs erbjuder företag ett betydligt enklare och snabbare sätt att samla in pengar till blockkedjeprojekt än traditionella metoder. Det är även gränsfritt vilket betyder att projektet kan hitta investerare från hela världen. Vanligtvis säljs en andel av företagets tokens till de som deltar i en ICO medan resten förvaras av företaget för framtida behov, såsom till privata investerare och liknande. Villkoren kan dock ändras mellan olika ICOs.

Bancor fick tag på $150 miljoner på mindre än tre timmar. BAT lyckades få $34 miljoner på under en minut. Det var en så stor efterfrågan på Status ICO att Ethereums nätverk havererade och fick stängas ner för en dag. Det högsta värdet en ICO lyckats samla ihop är Tezos. De krossade det tidigare rekordet genom att samla ihop $232 miljoner på under en månad!

Är du intresserad av att lära dig mer? Anmäl dig till mitt kostnadsfria webinar som är torsdagen den 25 oktober klockan 20.00 – 21.30. Du kommer lära dig mer om ICOs samt få en bra introduktion till kryptovalutor och blockkedjan, samt varför det är viktigt för dig att uppmärksamma den nya tillgångsklassen.

Anmäl dig på webinaret här.

Skribent : Dennis Sahlström

Comments (No)

Leave a Reply

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

sv_SESWE
en_USENG sv_SESWE